Zinvolle bedrijfsdoelen zorgen voor een betrokken en geïnspireerd team dat zich richt op resultaten.

De meeste ondernemers kunnen een vrij gedetailleerd overzicht maken over wat elke medewerker per dag zou moeten bereiken. Maar wat als ik jou zou vragen wat je werknemers aan het eind van een langere periode (een week, een maand of een jaar) bereikt moeten hebben? Of, nog beter, als ik het aan je werknemers vraag? Zouden zij enig idee hebben?

Het is een grote uitdaging voor ondernemers om duidelijke en zinvolle doelen te stellen, en ervoor te zorgen dat medewerkers altijd gericht zijn op de verwachte resultaten. Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze zich hier niet druk over hoeven te maken, omdat hun personeel weet wat er verwacht wordt. Helaas, in de meeste gevallen is dit niet zo.

Je werknemers bepalen mede of jouw bedrijf de doelen behaalt

Terwijl medewerkers een goed begrip hebben van de tactische taken die ze nodig hebben om hun dagelijkse taken af te ronden, hebben ze moeite met het beantwoorden van vragen als:

  • Wat is de richting van de afdeling en het bedrijf?
  • Hoe hebben mijn dagelijkse taken invloed op die richting?
  • Op welke gebieden blink ik uit en hoe kan dit het bedrijf helpen haar doelen te bereiken?
  • Op welke gebieden moet ik me nog verbeteren en hoe zou dit helpen het bedrijf zijn doelen te bereiken?
  • Wat is mijn toekomst binnen dit bedrijf?

Veel managers denken: “Wat kan het iemand schelen wat de richting van het bedrijf is, als ze hun werk maar doen!” Dit soort denken is beperkt om twee redenen. Ten eerste, als jouw medewerkers niet in staat zijn om de bovenstaande vragen te beantwoorden, zullen ze minder effectief met hun eigen uitdagingen omgaan. (‘Waarom is het belangrijk dat ik leer hoe klachten van klanten te behandelen? Ik laat de baas dit oplossen’). In plaats van te focussen op hoe het bedrijf te laten groeien, besteden veel managers teveel tijd aan routineproblemen (micro managing).
Ten tweede, als je team niet weet hoe belangrijk hun inspanningen zijn voor het succes van het bedrijf, is het een stuk moeilijker om ze een extra inspanning te laten doen. Managers met dit probleem moeten vaak bedelen om hun werknemers een half uur langer te laten werken of terug te laten komen voor een paar uur op zaterdag.

Een concrete aanpak helpt

Hoe ga je deze uitdaging aan? Ik adviseer je om als ondernemer de volgende stappen te nemen:

1 Stel duidelijke, zinvolle en eenvoudige doelen. Een krachtige set van doelen heeft de input nodig van je hele team en zal daarin ieders eigen persoonlijke en professionele ambities weerspiegelen. Bovendien moeten deze doelen zo duidelijk en eenvoudig zijn dat zij makkelijk te onthouden zijn en op de achterkant van een visitekaartje passen!

2 Maak een individueel ‘medewerkerscontract’ met elke werknemer. Dit document, en het proces om het op te stellen, moet zich richten op het volgende:
• een gedetailleerde bespreking van de reguliere taken;
• een samenvatting van hoe zijn of haar positie de onderneming helpt de doelstellingen te bereiken;
• een lijst van de vaardigheden die ontwikkeld/verbeterd moeten worden en waarom deze verbetering het bedrijf helpt de doelen te bereiken;
• een bespreking van de individuele bonus bij het bereiken van de bedrijfsdoelen (variabele beloning).

Versterk, herinner en evalueer continu de doelen. De grootste fout die bedrijven maken is het vaststellen van een aantal zinvolle verwachtingen en er eens per jaar erop terugkomen. Je moet hard werken om je medewerkers gefocust en gemotiveerd te houden. Hier zijn een paar tips:
• Maak je doelen zichtbaar, altijd en overal!
• Reserveer tijd (minstens een keer per maand!) met de mensen in je team om specifiek in te gaan hoe hun werk van invloed is op de bedrijfsdoelen.
• Geef je team regelmatig een update over de voortgang (minstens een keer per maand!) en vergelijk de vooruitgang met je doelen.

Er is geen twijfel dat deze aanpak zeker in het begin meer tijd en inspanning zal vergen. Je zult echter al snel merken dat een team dat inzicht heeft in de individuele en de collectieve doelen veel meer betrokken is bij de zaak. Een geïnspireerd team biedt enorme voordelen, niet alleen voor jou en je bedrijf, ook voor je werknemers zelf.

Scroll to Top