Hoe leg je een stevig fundament voor je bedrijf?

Hoe leg je een stevig fundament voor je bedrijf?

Het bedrijf dat ben jij

Daar begint het mee en je bouwt een bedrijf dat draait om jouw kernwaarden, je missie en je visie. Dit zijn geen loze woorden maar de essentie van jou en dus ook je bedrijf.  Als je dit goed hebt beschreven zodat iedereen je snapt, dan krijg je klanten die zich met je bedrijf willen verbinden.

Unfold your true potential

Niet alleen je missie en visie zijn belangrijk maar ook het verhaal en hoe je bent geworden wie je bent. Zelfkennis en vooral kennis van je talenten en je valkuilen is belangrijk om je bedrijf te laten groeien. Deze zelfkennis brengt je naar de toppen van je kunnen zonder dat je daar moeite voor doet en voorkomt dat je werk gaat doen waar je energie aan verliest.

Wat de buitenwereld van jou ziet lijkt op de voorkant van een gevouwen papieren blad. Wat daarachter zit weet niemand, ook jij niet. De buitenkant is jouw zichtbare masker dat zich aanpast aan de sociale omgeving. Maar daarachter, in al die vouwen ligt je ware zelf verborgen met al je krachten, talenten maar ook je schaduwen.

Als je nieuwsgierig bent naar je zichtbare en verborgen kwaliteiten en hoe je deze kunt inzetten voor je bedrijf, vouw jezelf uit. Dan zie je het! Dat doe je door  jouw potentieel waar je je niet van bewust bent te meten met de ACT® meting. Deze meting is een belangrijk deel van de blauwdruk van je bedrijf. Deze blauwdruk is het begin van het fundament.

Toekomstbestendig fundament

Het fundament bestaat uit vier onderdelen 
1. Bestemming – Waar wil je naar toe?
2. Financiën – Hoe ga je om met geld.
3. Levering – Wat gaan klanten van jouw service ervaren? 
4. Tijd – Hoe deel je je tijd efficiënt in – wat is je planning naar de toekomst?

Bepaal je Bestemming

Bekijk de toekomst vanuit het standpunt waar je nu staat. Je hebt je missie en visie bepaald en je laat je leiden door je waarden. Dit laatste is overigens waar echte leiders consequent aan vasthouden. Vraag jezelf af, waar wil je staan over 20 jaar? Wat zie je voor je? Hoe ziet je bedrijf eruit? Hoeveel mensen zijn er aan het werk? Wat doe jij? Allemaal vragen waar geslaagde ondernemers een antwoord op hebben bedacht. Zodra dit geschreven staat is het een basis geworden voor de richting en de cultuur van het bedrijf.

Controle op je financiën

Geld is de bloedsomloop van je bedrijf en de cashflow is de controle daarop. Het gaat over wat komt er binnen, wat gaat er uit en vooral wanneer gebeurt dit alles. Vooral ondernemers met voorraden weten hoe belangrijk het laatste is. Bij aankoop van goederen worden de betalingscondities belangrijk en hoe lang de voorraad op de planken blijft liggen.  De cashflow geeft je informatie over de omzet die je moet maken, nu en de komende maanden om de rekeningen te kunnen betalen en winst te maken. Het maken van omzet is niet het doel. Winst is wat telt en een gezonde cashflow (om dit te kunnen betalen!).

Wat lever je?

Wat ga je hoe leveren en hoe reageren je klanten daarop? Is de kwaliteit dat wat verwacht wordt of overstijg je de verwachtingen? Hoe worden klanten behandeld, aan de telefoon, de balie of tijdens problemen? Hoe ga je met klachten om? Hét meetinstrument om te weten of jouw levering werkt, is het meten van het aantal aanbevelingen.

Hoe ga je om met je tijd?

Van geld kan je meer maken. Van tijd niet. De grote opgave is om de beschikbare tijd goed te gebruiken. Je zult je een aantal dingen moeten realiseren: jouw tijd is ook beperkt en als je dingen uitvoert die een ander ook kan doen dan verspil je geld (en tijd).  Dus, weet waar je je tijd aan besteed en doe iets met deze informatie: is deze handeling te systematiseren? Wie kan dit sneller, beter en vooral goedkoper? Besteed minimaal 5 uur per week om na te denken en te werken aan je bedrijf om vooral te kijken naar efficiëntie en effectiviteit van handelingen. Daarnaast moet er een goede balans zijn tussen werk en je privéleven. Een verkeerde balans zorgt voor uitputting en eventueel burn-out.

Dit is het fundament. Als dit op orde is gaan we kijken naar de volgende stappen van de 7 treden die gaan leiden naar vrijheid. Vrijheid om te doen wat je leuk en belangrijk vindt om van jou leven een succes te maken. Ik help je daarbij!

Als je dit fundament goed op orde hebt dan

  • Leer jezelf beter kennen waardoor je beter leiding geeft.
  • Ga je effectiever om met je kwaliteiten.
  • Presteer je goed onder druk.
  • Leer je prioriteiten stellen.
  • Blijf je weg van taken die je energie kosten.
  • Ervaar je meer plezier en geluk.

Veel succes.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Gerard Keg

Gerard Keg

Ik heb meer dan 35 jaar bedrijfservaring opgedaan bij binnenlandse- en buitenlandse bedrijven, werkend in binnen- en buitenland. Ik ben naast marketing en verkoop vooral actief geweest in het transformeren van bedrijven van product- naar klantgerichtheid. Al in de jaren ‘90 heb ik CRM geadopteerd als filosofie om de relaties met klanten beter in beeld te krijgen en te beheersen.

Daarnaast ben ik verantwoordelijk geweest voor productintroducties en het aanstellen van verkoopkanalen in Europa.

Accreditaties:
- Verkoop trainer (SPIN)
- Strategisch verkopen
- Key account management
- Coaching en counselor (Europees Instituut)
- Business Coach (Actioncoach)
- ACT® Individuele talenten meting
- ACT® Team
- ACT® Verdieping
- ACT® Docentenopleiding

Scroll to Top