Als je je bedrijf aan het opbouwen bent is leiderschap iets wat je moet ontwikkelen om te groeien en te verbeteren. Het is een continu proces en vaak zal je je eigen stijl van leiderschap ontwikkelen terwijl je reageert op de uitdagingen die zich voordoen. Er is gewoon geen enkele manier dat je bedrijf kan excelleren als de kapitein van het schip niet stevig aan het roer staat als een actieve leider. Het bedrijf zit vol keuzes, tegenstrijdige belangen en ego’s. Leiderschap is als je mensen weet te inspireren en ze begrijpen waar jij met je bedrijf naar toe wilt. Je medewerkers geloven dan in jouw missie en daardoor volgen ze je. Sterker nog, ze gaan voor je door het vuur omdat ze je vertrouwen. Wat ik regelmatig zie in mijn rol als business coach en mentor, zijn organisaties waarvan de leiders afgesloten zijn van hun medewerkers. Ze doen mededelingen of komen en gaan naar bijeenkomsten. Helaas missen deze leiders niet alleen kansen om hun bedrijf te laten groeien en de winstgevendheid te vergroten, ze verliezen ook iets wat een echt spannende en lonende reis kan zijn. Zodra je eindelijk het feit omarmt dat je de kapitein van het schip bent en de plicht hebt om te leiden, dan krijg je echt controle over de richting en de uiteindelijke bestemming van je bedrijf. Laten we eens een kijkje nemen naar één van de fundamenten van leiderschap.

Onder of boven de lijn gedrag

Ten eerste moet je nadenken over wie je bent. Wie ben je en hoe gedraag je je, bewust of onbewust, wanneer je interactie hebt met je medewerkers? Welke indruk maak je op je leveranciers en het grote publiek? Ben je jezelf of speel je een rol? Is je ego leidend, gericht op hoe kom ik over? Hier komt tot uitdrukking wat jouw onbewuste eerste reflex is op situaties. Wat ik wil is dat je je bewust wordt van jouw gedrag: ben je onder of boven de lijn? Het gedragsconcept van ‘onder of boven de lijn’ betekent dat je je op een bepaalde manier gedraagt en die de productiviteit en het moreel van jouw organisatie beïnvloedt. Onder de lijn gedrag betekent onder andere dat je redeneren zoekt om aan jezelf en anderen uit te leggen waarom iets niet lukt. Dit komt tot uiting in vingerwijzing, excuses bedenken, indekken, afschuiven en nog meer van hetzelfde. Roddelen valt ook onder deze categorie. Als je onder de lijn acteert dan zit je in de rol van slachtoffer. Het onder de lijn gedrag is funest voor het team-moraal en houdt de groei van je bedrijf tegen! Als je brein op boven de lijn staat dan neem je verantwoordelijkheid, je neemt actie, je leert van je fouten, je bent uit op resultaten, je neemt initiatief en je pakt aan. Je bent een Winnaar! Er is een reden waarom de knop in je brein soms op onder de lijn staat. Het onder de lijn gedrag wil je veilig door het leven loodsen, risico’s vermijden en overleven.  Het boven de lijn gedrag zoekt oplossingen en neemt actie.  Het is avontuurlijk, spannend en onzeker. Het goede nieuws is dat je kunt regelen waar je brein op staat. Je kunt zelf de knop op BOVEN zetten, het is een keuze maar het vergt bewustwording.

Voorbeelden

Ik hoor vaak dat ondernemers de schuld van hun lage winst of krimpende klantenbestand toe dichten aan de economie, hun concurrenten, de overheid of andere externe factoren. Dit is onder de lijn gedrag. Boven de lijn gedrag is als je de teugels neemt. Er zijn ongetwijfeld externe factoren/uitdagingen die de groei beïnvloeden maar wordt niet de slaaf hiervan! In plaats van de schuld bij de recessie te leggen voor dalende verkopen, ga op zoek naar bedrijven die nog steeds winst maken, kijk wat ze goed doen en doe dit na.

Hoe kan je boven de lijn blijven?

Als je een keer bijvoorbeeld een grote order verliest, geef jezelf een beetje tijd (bijvoorbeeld een paar minuten) om je te wentelen in je waanhoop en ellende maar daarna moet je jezelf weer optrekken en weigeren ooit nog in die situatie terecht te komen! Zet meteen de knop om naar boven de lijn zodra je merkt dat je slecht voelt en ga niet alles en iedereen verwijten maken, excuses verzinnen (de prijs!) want dit is enorm schadelijk voor de productiviteit en vooruitgang. Dit is één van de aspecten van mijn coaching om elke ondernemer boven de lijn gedrag aan te leren. Neem je verantwoordelijkheid en kijk in de spiegel om te zien wat jij kunt doen om het tij te keren.

Boven de lijn blijven op organisatorisch niveau

De beste manier om te leiden is door het goede voorbeeld te geven. Dus, als je jouw bedrijf zo vaak als mogelijk boven de lijn wilt laten werken en handelen, moet je ervoor zorgen dat jij met je gedrag en je werk boven de lijn zit. Zorg dat je je mensen leert wat het betekent om boven en onder de lijn te werken is en vraag hen om zich te committeren en elkaar aan te moedigen om zich boven de lijn te gedragen. Houd een personeelsvergadering en bespreek de concepten van deze blog en vraag hen waar ze denken dat ze de meeste van de tijd zitten, onder of boven de lijn en wat ze kunnen doen om meer uren per dag boven de lijn te zitten. Een leuk en leerzaam boek dat ik mijn cliënten soms geef is ‘Gedoe Management’ van Frank Schurink. In zijn termen is onder de lijn in je rode brein zitten en boven de lijn is groen. Zet de knop in je brein om naar groen, boven de lijn. Het is avontuurlijker maar je hebt er veel meer plezier van! Wil je meer weten? Klik hier en ik neem contact met je op. Gerard Keg
Scroll to Top