Sinds een jaar coach ik een eigenaar van een installatie en onderhoudsbedrijf en ik raak betrokken in hun wereld van problemen, oplossingen, haast en erg weinig tijd. Ik heb een beeld gekregen van de 10 grootste uitdagingen van een installatiebedrijf:

  1. Ik onderscheid me niet bij klanten. Een installateur is een installateur.
    Het onderscheid dat je kunt maken begint al bij de offerte. Zorg dat je dit klantgericht schrijft. Veel mensen zijn niet geïnteresseerd in een lijst van materialen maar veel meer in het resultaat en wat het oplevert. Daarnaast is gedrag alles bepalend. Kom je je afspraken na? Bel je als je deze niet kunt nakomen? Ruim je de boel goed op? Dit zijn maar een paar voorbeelden.

  2. Er wordt alleen naar de prijs op de offerte gekeken.  Dit heeft met het voorgaande te maken. Je offerte moet  de prijs niet belangrijk maken maar de waarde van jouw oplossing. De prijs is over een maand vergeten. De waarde wordt altijd gezien en zorgt voor aanbevelingen. Ik help je met een format te schrijven dat je telkens weer kunt gebruiken.
  3. Hoe kom ik aan goed geschoolde mensen? Het is niet alleen hoe je iemand kunt vinden maar vooral ook hoe je goede mensen kunt behouden. Door de krapte op de markt zullen veel mensen om zich heen kijken als ze niet tevreden zijn. Het loon kan een aanleiding zijn maar het is veel meer hoe jij je mensen behandeld en hoe jij je waardering laat zien. Over het loon kan je ook creatieve oplossingen bedenken, bijvoorbeeld door met bonussen te werken.
  4. Hoe weet ik dat ik de beste mensen krijg met de juiste klantgerichte mentaliteit? Dat is te meten. Met de zogenaamde ACT® meting zorg ik dat je duidelijkheid krijgt welke talenten je kandidaten hebben en welk natuurlijk gedrag ze kunnen vertonen. Ook of ze servicegericht zijn en verantwoordelijkheid willen nemen voor wat ze doen.
  5. De rekening komt wel… Het klinkt ongelofelijk maar ik zie dat sommige installateurs erg laat zijn met het versturen van rekeningen. De geldstroom is de bloedsomloop van je bedrijf en dit moet je goed managen. Ik ken gevallen waarbij maanden later de rekening wordt verstuurd en hoe komt dit over op de klant? Wat doet dit met je voorraadbeheer als je geen geld hebt om het te financieren?
  6. Wat is jouw visie en wat is jouw missie? Dit is belangrijk. Je missie en visie laat het onderscheid zien tussen jou en de rest. Hoe sta je in het leven? Wat is belangrijk voor jou om achter te laten? Het lijkt een beetje marketing gezwets maar het is belangrijk dat je voor klanten en voor je medewerkers duidelijk maakt waar je voor staat. Klanten kopen geen dienst of product maar hoe en waarom je doet wat je doet.
  7. Hoe kun je veel tijd besparen door je anders te organiseren? Hoe vaak heb je al het wiel opnieuw uitgevonden? Hoe vaak ben je bezig om nieuwe collega’s in te werken? Het antwoord is: systematiseren! Daar gaan we tijd aan te besteden om dat het je tijd gaat besparen. Zodra jij en je mensen er mee gaan werken zul je zien dat je bedrijf gaat lopen als een geoliede machine.
  8. Hoe blijf je innovatief en hoe richt je je op de energietransitie? Wat is jouw visie op deze transitie?  De energietransitie, daar ga je veel van merken en het is zaak om je eigen positie daarin te bepalen. Ik help je met na te denken hoe jij een rol gaat spelen in de toekomst van duurzame  energie oplossingen.
  9. Hoe kom je aan klanten waar je echt plezier aan beleeft en ook goed aan kunt verdienen? Er zijn klanten die bij je passen en sommigen passen gewoon niet bij je. Hoe ga je dat onderscheidt maken? Vaak zijn de mindere klanten mensen die jouw waarde niet op waarde inschatten.  En, dit klinkt raar, niet elke klant levert winst op… Ken jezelf en je klant!
  10. Wanneer wil je ophouden met je bedrijf en wat gaat er dan mee gebeuren? Wat is je Exit strategie?  Dit is een cruciale laatste vraag: wat ga je met je bedrijf doen? Ga je het verkopen aan een collega? Of ga je toch uitbreiden naar een andere stad en zet je managers in voor het runnen van jouw bedrijf?

Mijn doel is voor jou een winstgevend bedrijf te ontwikkelen waar jij niet meer in hoeft te werken, als je dit zou wensen…
In 7 stappen ga ik samen met jou je bedrijf ontwikkelen tot een efficiënte en winstgevende organisatie waar iedereen in zijn kracht werkt en zich gelukkig voelt.
Hoe ik mijn Installateurs-klanten help naar een beter bedrijf en wat die 7 stappen zijn leg ik je uit tijdens ons eerste gesprek dat een ontmoeting is zonder kosten.

Je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen

Meer informatie over mijn manier van coachen? Neem contact met me op via de knop hieronder of bel: 06 53 881 783

Kijk de video als je geen tijd hebt!

Scroll to Top