Niet doen! Er is al zoveel door je opgebouwd, het heeft alleen een APK-tje nodig!

Veel  van mijn cliënten kijken terug na vijf jaar ondernemen en denken “was dit het allemaal waard?” Alle uren die je erin hebt gestopt? In je privé leven is het één groot gevecht om aandacht te geven aan diegenen die je liefhebt… En vooral, je bent moe van het ploeteren, de zorgen en de onzekerheid.

Vóórdat je je kindje weggooit met het badwater, neem even een pauze en stel jezelf de volgende vragen.

  • Wat is of was mijn doel, mijn bestemming, wat wil ik dat mensen zich van mij herinneren?
  • Waar gaat zo veel tijd inzitten?
  • Waarom verdien ik niet genoeg om voor altijd uit de zorgen te zijn?
  • Wat heb ik eigenlijk aan mijn klanten geleverd en was dat goed genoeg?

Als je deze vier vragen hebt beantwoord dan leg je weer een nieuw fundament onder je bedrijf. Kijk maar.

Je Doel

Kijk allereerst naar jezelf en bedenk wat voor iemand jij bent. Het bedrijf dat je hebt leeft en heeft een ziel, jouw ziel. Er zijn velen die jouw ziel, je aanpak, jouw service of hoe je het wilt omschrijven enorm op waarde weten in te schatten. Dit is je startpunt om je doel te bepalen. Ben je een vrije vogel? Of methodisch en analytisch? Ben je een goede communicator of strateeg? Ben je volhardend of een visionair? Ken je eigen krachten en mensen zullen dit herkennen in jou.

Met deze zelfkennis in de hand beschrijf je je ideale bedrijf en wat het uniek maakt. Al schrijvende ontstaat een beeld, een toekomstvisie waar jij met jouw krachten naar toe wilt. Hier komt de vraag wat je de wereld wilt laten zien en wat je wilt achterlaten!

Nadat je het beeld geschetst hebt voor jezelf,bepaal hoe lang je er over wilt doen. Stel jezelf de vragen:

  • wanneer wil ik stoppen en wat wil ik dan zien?
  • Ga ik mijn bedrijf overdragen of verkopen?
  • Wat ga ik met de opbrengst doen?

Als je kunt, plak een beeld of beelden op een Mood Board zodat je er altijd naar kunt kijken.

De tijd

Als je 80 uur per week werkt dan wordt het tijd om na te denken hoe die tijd besteed wordt. Zet jezelf neer als ondernemer en niet als uitvoerder. Hoe zou jij als ondernemer kijken naar de uren die je maakt en welk werk je doet?

Je hebt natuurlijke krachten en aangeleerde krachten. Aangeleerde krachten gaan je diep ongelukkig maken als je onder druk komt te staan; je kunt beter gaan kijken of deze werkzaamheden niet beter, sneller en goedkoper door iemand anders gedaan kunnen worden. Jij bent niet gratis, je maakt uren en dat heeft waarde als je deze inzet in die dingen die alleen jij kunt! Niet in werk waar je extra je best voor moet doen.

Financiën

Geld is de bloedsomloop van je bedrijf en je moet exact weten hoe dit loopt. Je hoeft geen expert te zijn maar je moet een aantal dingen goed weten.

  • Krijg ik minstens het dubbele terug aan inkomsten van mijn marketing investeringen?
  • Wie zijn mijn beste klanten en waarom?
  • Welke klanten kosten alleen maar tijd en dus geld?
  • Welke kosten maak ik en dragen ze bij aan de omzet en winst?
  • Is er een ‘geld lek’, een kostenpost dat niets oplevert maar wordt uitgegeven omdat iedereen dat doet? Denk aan abonnementen, lidmaatschappen of vage algemene advertenties.
  • Hoe ziet mijn cashflow er uit? Dit is veel belangrijker dan omzet gegevens! Een hoge omzet kan tot faillissement leiden als je bijvoorbeeld niet of te laat betaald wordt!

Jouw levering

De levering is jouw visitekaartje naar je klanten; hierin kun je je onderscheiden. Niet alleen met je product of dienst maar ook met je gedrag, je attitude en je servicegerichtheid.

Denk na over hoe jij wilt behandeld worden als je een excellente service verwacht en hoe jij dit kan bewerkstelligen voor jouw klanten. Je kunt je hiermee onmisbaar maken. Ik heb een paar tips:

  • zorg voor authenticiteit en integriteit.
  • Zorg voor een klantgerichte benadering door veel te vragen en je in te leven, maar zorg dat klantgerichtheid niet omgezet wordt in klantgezwichtheid! Wat je daarbij zal helpen is je authenticiteit en eerlijkheid.
  • Klanten willen weten waar ze aan toe zijn en de echte goede klanten verwachten van jou niet het uiterste. Liever een eerlijk verhaal dan verwachtingen die niet of slecht worden nagekomen.

Wat nu?

Nu heb je je fundament; het is behoorlijk wat werk en je hebt discipline nodig om het uit te voeren. Daarvoor heb je een coach nodig en schroom niet om deze in te zetten. Iedere goede ondernemer heeft er af en toe één nodig. Niet uit zwakte maar uit kracht. Hulp vragen maakt je sterker. Een coach houdt je bij de les en stimuleert je die extra mijl te rennen.

Het fundament leggen is stap één. Er zijn nog 6 stappen te gaan tot het einddoel: jouw vrijheid om te doen en te laten wat je wilt!

Mijn doelstelling is om samen met ondernemers bedrijven te ontwikkelen die winstgevend zijn en waar jij als ondernemer niet meer in hoeft te werken. Er zijn legio voorbeelden. Kijk naar Richard Branson: hoe vaak staat hij nog in de zaak? Dat gun ik jou ook. Er is dus wat te doen en ik wens je dat je over een jaar geen 80 uur meer werkt maar 20uur! Per week!

Wat voor marketing kosten geldt, geldt ook voor mij: De investering in mij moet er dubbel uitkomen!

Bel me of neem contact met me op via het formulier als je hier eens over wilt praten. De eerste sessie van anderhalf uur is altijd vrijblijvend en dus gratis. Je hebt niets te verliezen en alles te winnen.

Gerard Keg

Scroll to Top