Een corporate event is een middel met vele doelen. Het vieren van successen bijvoorbeeld.  Een event kan ook een onderdeel zijn van een strategie om een bedrijf in beweging te zetten in een richting dat veelal nieuw is en moed vergt. Het voorwerk is uitermate belangrijk maar niet het moeilijkste. Men heeft een visie waar men naar toe wil en er wordt een doel bepaald. Met het inroepen van creatieve krachten kan een goed communicatieplan geschreven worden. Het event wordt  een onderdeel om persoonlijke betrokkenheid te creëren en medewerkers enthousiast  te maken voor het avontuur. Ik gebruik graag de analogie met een vliegwiel:  door passie en energie op te roepen en vooral geloof in het doel zorgt het event ervoor dat het vliegwiel in beweging komt.

Iedereen gaat nog vol van het event  naar huis en maandag is het nog steeds het gesprek van de dag.  En dan komt de kater: iedereen stort zich op de kleine radartjes en vergeet het grote zware vliegwiel draaiende te houden. De magische verbinding is verbroken en het wiel staat stil.

Waan van de dag

Dit is een veel voorkomend scenario. Het lanceren van een campagne is één, het volhouden en het momentum  bewaren is een nog grotere uitdaging. Het is ook het moeilijkste onderdeel  van de campagne: het opgeroepen enthousiasme, de energie en de passie moeten nu omgezet worden in de gewenste verandering. Dit gebeurt door gedrag te observeren en te onderzoeken welke natuurlijke krachten iedereen heeft (middels de ACT®-meting) en hoe ze deze inzetten door training en coaching. Hierdoor ontstaat langzaam maar zeker een bedrijf dat groeit naar een power house waar iedereen een toegevoegde waarde levert en dat ook zo voelt.

Een aantal voorwaarden is hierbij belangrijk:

  • De gedrevenheid van het management of directeur.
  • Veel communicatie naar de medewerkers over het vervolg.
  • Het behalen van snelle en relatief makkelijke successen.

 

Deze kleine, snelle successen gunnen je tijd om de grote lijn uit te voeren en met veel energie te steunen.  Zorg ook dat je tijdens het event de informele leiders ontdekt. Dit zijn mensen uit alle lagen van de organisatie die tijdens het event veel  energie opdoen en dit uitstralen. Deze mensen willen zich graag inzetten en hebben invloed op hun collega’s. Die ga je gebruiken.

Wie neemt het voortouw?

In mijn beleving is de ‘nazorg’ het kind van de rekening. Letterlijk, terwijl hier de grote winst wordt gehaald. Voor een korte of langere periode zal iemand verantwoordelijk moeten zijn voor de totstandkoming van de verandering, totdat het vliegwiel vanzelf blijft draaien. Wie neemt het voortouw? Hier ligt een vergeten taak die opgepakt kan worden. Liefst door een buitenstaander die zich daar vrij voor gaat maken zoals een bedrijfscoach. Hier ga je het zichtbare en vooral meetbare resultaat zien van de investering.

Neem contact met me op als je jullie cultuur of gedrag aandacht willen geven zodat de kracht van het bedrijf in volle omvang wordt benut.

Kegcoach werkt samen met creatieve event bureaus zoals Delmar Corporate Events in Den Bosch die je helpen een begin te maken met iedereen te inspireren hun (onbewuste) talenten te ontdekken, te ontwikkelen en aan te wenden.

Gerard Keg – Kegcoach

gerard@www.kegcoach.nl

0653-881 783

Scroll to Top